torsdag den 18. juni 2009

Ord om arme og ben

Thomas om ekstrem

Nogle af de sjoveste ord, jeg har lært, har ubetinget kommet fra den tid, hvor jeg arbejdede med medicinske systemer. Hvis man forestiller sig lægerne som rumvæsener, der er kommet til Jorden fra en fjern planet, og som dissekerer mennesker for at undersøge deres anatomi, hvad ville de så kalde deres arme og ben?

Over- og underekstremiteter. Det er ikke nemt at få mig til at grine, men de her betegnelser bliver ved med at være morsomme. Ikke mindst fordi de afspejler en nærmest total distancering fra den stakkels person, som bor i kroppen. Det er trods alt noget nemmere at amputere en underekstremitet frem for et ben.

Dengang jeg løbetrænede, prøvede jeg selv et par gange at stå i en lægekonsultation, mens lægen dikterede underlige latinske gloser om mine underekstremiteter, mens han kiggede op og ned af mig. Så føler man sig virkelig som en klump kød, der er til for lægens skyld i stedet for vice versa.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar