onsdag den 17. juni 2009

Krydsede fingre ønskes

Anne om ekstrem

Hej, jeg hedder Anne, og jeg lider af præstationsangst. En præstationsangst, der bliver ekstrem i eksamenssituationer.

Jeg skulle til spanskeksamen – et fag, jeg havde det helt fint med. Men om morgenen begyndte jeg at tænke, at det måske ikke var så dumt, det der med at blive kørt over af en bil. Ikke at jeg ville gøre noget med vilje, men altså… hvis jeg var heldig, kunne jeg måske brække benet en lille smule og slippe for eksamen.

Jeg husker ikke rigtigt noget fra selve eksamenssituationen. Jeg kan huske fornemmelsen, jeg havde i kroppen, men jeg kan ikke huske ord og den slags. Jeg husker dog en omsorgsfuld lærer, der kom med vand til mig (og lod mig bestå).

Jeg forsøgte i lang tid at undgå den slags situationer, men på et tidspunkt fandt jeg ud af, at det kan være svært at få drømme til at gå i opfyldelse, hvis man ikke magter at gå til eksamen.

Jeg har nu overlevet adskillige eksaminer, og på tirsdag skal jeg igen. Jeg har det ikke godt med det. Ind imellem føler jeg, at mine ben er ved at give efter under mig, og ventetiden kan måske have tendens til at føles som et langtids-lavement. Men jeg vil ikke køres over for at slippe for eksamen. Jeg vil bare gerne have det overstået. Helst uden sort snak og akut hjerneskrumpning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar