lørdag den 18. april 2009

Miskommunikation

Dorthe om kommunikation

Kommunikation er en svær ting, og det er bestemt ikke blevet lettere med alle de medier, vi har til rådighed i dag. Mails, sms, chat og måske endda også telefonen.

Man kan ikke se den person, man taler med. Man kan ikke se glimt i øjnene eller kropssproget. Og med vores ofte ironiske stil er det virkelig ikke let at finde ud af, om personen er ironisk eller seriøs. Nå men så er det jo godt at man kan overklistre sms og mails med smileys. Eller not!

Jeg har gjort mig bitre erfaringer udi kommunikation via sms og mails. Modtageren læste noget helt andet end det, jeg havde ment. Og til sidst endte jeg med en stor knude i maven, hver gang jeg skulle skrive en besked. Jeg læste beskederne 100 gange, inden jeg trykkede på send, for at være helt sikker på, at det ikke kunne misforstås. Og hver gang en besked tikkede ind, begyndte jeg at paniksvede, holdt vejret og lukkede øjnene, inden jeg læste.

At der var så mange andre ting, der var galt i det forhold, er en helt anden snak, men mis-kommunikationen var absolut det, der til sidst fik forholdet til at slutte.

Nu har jeg så en engelsk kæreste, der bor i England, (så er det vist skåret ud i pap!) og megen af vores kommunikation foregår enten via sms eller chat. Det går helt fint. Men min brug af ironi er også skåret helt ind til benet. Jeg har lært lektien. Og det var en dyr lektie at lære.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar