torsdag den 14. maj 2009

Skyklapper

Thomas om naboer

Jeg bor i lejlighed, men jeg bryder mig ikke om naboer. Indtil man kan købe firs kvadratmeters boliger uden have og ydre vedligeholdelse midt ude i ingenting, så vælger jeg at leve med naboerne. Det er heller ikke så svært; At være nabo kræver en mellemting mellem at være rummelig og at tage hensyn. Desværre er det tilsyneladende kun mig, der kan finde ud af den balancegang. Sjovt nok, har alle denne subjektive opfattelse.

Det ville ellers være rart, hvis min nabo ville overveje bare ét sekund, om det er en god ide at spille bordtennis op af væggen. Eller at spille et enkelt musiknummer så højt klokken halv fire om natten, at mit sofabord ryster. Der er naturligvis absolut tavshed før og efter det ene nummer. Desuden skriger han uhæmmet og kaster sig ind i væggen, når han ser sport.

Min overbo, som vejer 140 kg, installerede et løbebånd, og når hun løber på det, kan vibrationerne mærkes gennem betonloftet. Min svoger anbefalede mig at spille dette nummer på fuld styrke, når hun går i gang. Alligevel klager jeg ikke. De gør trods alt disse ting sjældent, og det er ikke så slemt at bo i nærheden af dem.

Der er handlinger, som er så asociale, når man bor i lejlighed, at jeg ikke fatter, at man tillader sig det. At spille på klaver. At stille bornholmerure op, så naboen får fornøjelsen af dunkende ringen i væggen hver halve time døgnet rundt. At leve sit familieliv fra klokken 22 til 2 om natten uden hensyn til, at ingen andre vælger at slagte geder på det tidspunkt. At anskaffe sig en hund, der hyler uafbrudt, når den er alene. At pisse midt i kummen midt om natten. Nej, jeg er ikke en kvinde. Ja, det sidste eksempel er en bagatel. Men, det vækker hele opgangen, ikke kun din pirrelige kone, din spade.

Er der virkelig så stor forskel på, hvad der er acceptabel adfærd for forskellige mennesker? Nej, det tror jeg ikke. Jeg tror, at de fleste ikke tænker over generne, før de selv rammes af dem. Før de tager skyklapperne af. Det handler ikke om, at vi skal sidde i rundkreds, flette tæer, snakke sammen eller forstå hinanden. Vi skal bare bo ved siden af hinanden. Indtil der flytter en ind, der er værre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar