lørdag den 14. marts 2009

Sølvpilen


Dorthe om helte


Da jeg var barn samlede min bror på nærmest alle tegneserier. Så i min barndom har jeg læst om de klassiske actionhelte som Spiderman, Batman, Fantomet og De Fantastiske Fire, men den der står mig klarest i erindringen er den om indianerhøvdingen Sølvpil. Og hans hvide fostbror Falk. Og den smukke Månestråle.


Men altså Sølvpil havde jeg et crush på. Han var smuk og god og kæmpede for fred og retfærdighed. Han red på sin smukke hvide hest Stormvind og levede i pagt med naturen og tilbad Manitu. Indianernes ord for gud.

Jeg drømte, at det var mig, der var hans squaw, og var jaloux på Månestråle med de smukke ben, som man altid kunne se, selvom de to aldrig blev kærester, men bare havde den der gnist imellem dem, som holdt læseren i spænding.
Sølvpil var jo også en vaskeægte helt, når han kom ridende på Stormvind i kamp mod blegansigterne.
At der så også var en hel del smukke heste med i historierne gjorde heller det ikke værre.
I dag ville jeg nok læse bladene med et smil omkring munden. De er meget primitivt tegnede i forhold til nutiden teknik. Og historierne kedelige. Men stadig lærte man en hel del om indianernes historie. Kiowa-stammen som Sølvpil var høvding for eksisterede faktisk og eksisterer vist nok også den dag i dag om end i en noget anden udgave.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar