lørdag den 4. april 2009

Det er bare go' reklame

Maj om SALE

I denne finanskrise-tid er der virkelig skruet op for turboen af tilbudsskiltningen rundt omkring i butikkerne. Men man kan jo ikke skrive Udsalg/SALE hele tiden, for der er jo reelt set kun Udsalg 2 gange om året. Nææh nej! På alle andre tidspunkter end sommer og vinter hedder det f.eks. "Pris Festival", "Shop Amok for mindre", "Guld Feber", "Ekstra nedsat, gælder kun torsdag, fredag og lørdag".


Og hvad sker der for alle de fødselsdage, de danske detailhandelskæder har? Og hvorfor skal tilbudsaviser, butikker, annoncer osv. plastres til med så mange flag som overhovedet muligt? Er det fordi de tror, folk ikke kan læse det enormt svære ord FØDSELSDAG?

Udover fødselsdagene, udsalg og pris festivaller, så får man også lige smidt et jubilæum oveni hatten. Og så skulle man måske tro, at jubilæet erstatter fødselsdagen, men det kan jeg så afsløre*, at det ikke altid er tilfældet. For nogle år siden sad jeg med både en jubilæums- og en fødselsdagskampagne for en kunde, og jeg fandt aldrig helt ud af, hvad forskellen var. De kunne snildt ha' sagt at jubilæet var den dag stifteren første gang tænkte på at starte en kæde, og fødselsdagen så er den dag kæden rent faktisk blev startet.

Er faktisk lidt spændt på - eller OK!, det er nok en noget afdæmpet spænding. Men lige nu kører Jysk en stor jubilæumskampagne, og gad vide, om der også kommer en fødselsdagskampagne senere på året?

* ring til Spiegelhauer, det er en stor afsløring

Ingen kommentarer:

Send en kommentar