lørdag den 4. juli 2009

Nu med en lille test

Maj om racisme

Da jeg for 1000 år siden var på skole i Italien opdagede jeg ret hurtigt, at italienere faktisk snildt kunne forveksles med f.eks. en tyrker(primært mænd jeg kiggede på). Den havde jeg så ikke lige set komme. Det tænker jeg ofte på, når jeg ser en af anden etnisk herkomst end dansk. Der er jo ingen i lille Danmark, der har noget imod f.eks. italienere, men tyrkere.. det er noget helt andet - de fleste er jo muslimer, og det er jo en slemme slemme religion, og så tvinger de jo mere el. mindre kvinder til at gå med tørklæde, OG de spiser ikke svinekød.

Men altså! Der findes også rigtig mange kvinder i italien der, når de bliver ældre, går rundt med tørklæder/slør (også selvom de ikke er nonner) - det gør de vist også i Grækenland, og det ser man ikke noget galt i, jeg har ihvertfald aldrig hørt det har skabt problemer. Og mange jøder spiser f.eks. heller ikke svinekød, men det hører de ikke noget for - det accepteres bare (eller også er der mange der ved det?)..


En af mine gode veninder idag er af tyrkisk oprindelse. Hun er født og opvokset i Danmark - af tyrkiske forældre, men det gør hende ikke mindre dansk. Om hun så gik med tørklæde, tror jeg ikke jeg ville se anderledes på hende af den grund - hun ville stadig være min veninde.

Jeg sad en aften og så uPolitisk korrekt med Michael Schøt (stand-up'er), og han ramte lige præcis det med slør/tørklæde lige på sømmet syntes jeg. Dansk Folkeparti har haft en kampagne mod tørklæder i de danske domstole, og som han sagde: Hvis man som tørklædeklædt kvinde i det danske samfund er steget til hvervet som dommer, så er det da begrænset hvor undertrykt man kan ha' været. Man har ihvertfald en mand derhjemme der er rimelig dårlig til at undertrykke: "Nu skal du høre her: først så får du dig en lang jurauddannelse, og bagefter får du et godt job, hvor du samler værdifuld erfaring, indtil dommerudnævnelsesudvalget udnævner dig, og du bliver udpeget af Dronningen til at tage nuancerede beslutninger på baggrund af den danske lovgivning - så bliver jeg herhjemme og passer børnene, for her er det MIG der bestemmer." .... Giver Michael Schøt ret - det giver jo ingen mening. Hold nu op Dansk Folkeparti.

Jeg syntes bestemt heller ikke, at dem der render rundt og laver kriminalitet - alle dem vi hører om i nyhederne - er specielt fede. Men det er jo ikke kun 2./3G'ere der laver ballade. Hvad med rockerne? Hvad med de etniske danskere der begår indbrud, skyder, slår og stikker folk ned - hvad er forskellen?

... og så til den lille test. De 2 billeder jeg har krydret dette indlæg med... Hvem er italieneren? Hvem er tyrkeren? (Svaret gives i næste uges indlæg)

1 kommentar:

  1. Hæ ... elsker din beskrivelse af den "undertrykkende" etniske dommerægtefællemand ... lige på kornet :D

    Og mht billederne er det jo et fedt ... det er jo et par rare små snitter begge to ;-)

    SvarSlet