fredag den 3. juli 2009

Jeg vil gerne købe en bunke vokaler med konsonanter til

Stine om racisme

Åh det er spillenrasme et svært ord, vi har fået for denne gang. Normalt popper der ord, tanker, billeder og historier ud af min hjerne, så snart jeg hører et ord. Men her når jeg ikke rigtigt længere end til ”hmmm…bumbumbum…tja…hmmmm” – og selvom det kan se flot ud her på skærmen, må vi nok se i øjnene, at det kommer der ikke et blogindlæg ud af.

Jeg er enig med Mandags-Lene. Det der lille ”men”, ville give mig grå hår før tiden, hvis jeg var disponeret for det. Nu nøjes jeg med slidgigt af at skære tænder.

Jeg er enig med Tirsdags-Linda. Jeg har saftsusme også fået fart på i Brabrand. En gang, hvor gruppen af unge mennesker bare stod og grinede og råbte. En anden gang, hvor de stod og slog på en brændende bil med køller (WTF??)

Jeg er enig med Onsdags-Anne. Jeg var faktisk kærester med den pæne skaterdreng et par uger som 16-årig, og hans far var fra Iran.


Men når man opsummerer, er jeg mest enig med Torsdag-Thomas (ENDELIG et bogstavrim, godt vi satte dig på torsdag, Thomas). Det er sådan et underligt forfladiget ord.

Den Danske Ordbog siger:
racisme sb. fk.
1 diskrimination el. fjendtlig holdning over for grupper af mennesker pga. deres etniske baggrund og fremmedartede udseende, kultur m.m. (kendt fra ca. 1965); jf fascisme
2 forestilling om at mennesker kan inddeles i racer med bestemte fysiologiske, mentale og sociale særtræk der gør nogle racer overlegne el. underlegne i forhold til andre;

Det er nemt at sige ”nej, sådan har jeg det ikke” til de udsagn, og svaret på ”er du racist?” kommer da også smuttende som en mandel ud af dens skind (seriøst, hedder det mandelskind?). Men der er ingen, der spørger ”har du en fjendtlig holdning til en gruppe af mennesker, på grund af deres udseende eller kultur, eller mener du, at de mennesker kan indeles i racer som er underlegne og overlegne?”. Næ, de spørgsmålet betyder i virkeligheden ”er du verdens største møgsvin, der vi indrømme, at du er både uintelligent og ondskabsfuld?”.

Jeg gætter på, at selv de, der rent faktisk tror på racernes over/underlegenhed og har fordomme og fjendtlig holdning til en gruppe af mennesker med en anderledes kultur, svarer ”nej, jeg er ikke racist.”

Og hvad er det ord så værd?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar