fredag den 20. februar 2009

Stine om drømme

Kan man skrive om drømme uden at udlevere sig selv? Personlige ønskedrømme er ja… personlige. Natlige drømme ved man jo ikke rigtig, hvad siger. Ved nogle er det selvfølgelig åbenlyst, andre gange er det sikkert bare vrøvl.

Jeg havde i en periode tilbagevendende drømme om øgler. I alle afskygninger. Fosterlignende yin-yang-øgler, der ventede under vandoverfladen. Krokodiller, der lurede i højt græs. Og mystisk nok en del om Godzilla. Jeg har aldrig set nogen film om denne øglernes konge, men en eller anden plads må den jo optage i min underbevidsthed. Oftest startede disse drømme med, at jeg var til yoga på 2. sal i en firkantet bygning. Pludselig er der råb og skrig på gaden, og vi ved straks, hvad det betyder. Godzilla. Han er der, og han er dødelig. Så der er panik, råben og renden rundt på gader og stræder. Jeg gemmer mig i tomme bygninger, men det viser sig at være svært at gemme sig for Godzilla. Indtil den tyske overklassefamilie finder mig altså. Så lever vi i lang tid i deres bunker under jorden, hvor jeg får lov at være, fordi jeg passer den lille pige med slangekrøller. Rigtig mad har vi ikke, så vi må leve af det enorme lager af chokolade, enhver forudseende tysk familie med eget beskyttelseskammer under jorden naturligvis har samlet. Herfra bliver det en kedelig og øglefri drøm.

I den periode snakkede jeg meget med en pige, der gik op i tarotkort og drømmetydning. Hun kunne ikke lige selv gennemskue øglernes rolle i mit natlige univers, så hun forærede mig en bog om drømmetydning. Her var der en alfabetisk oversigt over forskellige ting og deres betydning. Jeg kunne forstå på bogen, at næsten alt enten handler om fallos, menstruation, kvindelige kønsorganer, sæd – eller den hellige jomfru Maria. Øgler var der desværre ikke et afsnit om, men de er nok også svære at få ind under en af de seks kategorier.



Jeg droppede min jagt på øglernes betydning i min underbevidsthed og glemte næsten disse drømme, indtil jeg stødte på Slow Wave. Det er en tegneserie lavet ud fra forskellige menneskers drømme, og sandelig om andre ikke også drømmer om Godzilla. Omend en lidt mere beregnende af slagsen, end der var i min drøm.

Det giver mig selvfølgelig ikke noget større perspektiv på mine egne drømme, men jeg tør ikke spørge flere hobbybaserede drømmetydere efter at have læst Lene mandagsindlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar